Summa sidvisningar

söndag 1 september 2013

DAN FÖRE DAN

Nej, jag är inte alls disorienterad i tid, det är nedräkning för älgjakt som pågår. Det blev alltså ännu en jakt för sambon, beslutet dröjde längre än vanligt men jaktkortet är löst och jaktavgiften betald och han befinner sig just nu på "älgböna", den träff för jägarna där strategierna för jakten gås igenom. I fjol strax efter jakten var älgjakten definitivt avslutad för hans del, ingen fler jakt alltså, men nostalgin, det goda kamratskapet och en nära femtioårig obruten jaktsvit är inte lätt att bryta. Den mentala förberedelsen för ett sådant beslut tar lååånnng tid. 

Själv lagar jag upp den traditionella matsäcksmaten, fläskpannkaka, köttbullar och nytt för i år, en tacopaj. Matsäcken innehåller för övrigt bl a falukorv, ägg, kaviar, smör och bröd, nyponsoppa, frukt, ståltermos fylld med kaffe och så en del annat som behövs för att fördriva tiden på pass.  Jag börjar också ha väl inrotad vana, det är i år tjugofem år sedan jag kom med på en jakt, inte ute i skogen dock utan har skött marktjänsten. Bara ett enda år var jag inte på plats, gick det året konsthantverk på Edelviks folkhögskola och ville inte missa en enda timme där.

De första åren bodde vi i sambons föräldrahem, pappan och brodern deltog också i jakten, ett par år bodde vi ute i stugan, sen har vi provat andra varianter av boende. Den största tjusningen var ändå de år vi bodde i husvagn och hyrd stuga ute i skogen=i jaktområdet. Man lyssnade efter skotten och en gång föll en älg alldeles i närheten och då kunde jag gå fram till platsen och följa det första arbetet med det fällda djuret fram till borttransporten till slakteriet. De två senaste åren har vi bott hemma i stan, sambon har åkt iväg i vargtimmen och jag har stannat hemma och så blir det även detta år. 

Veckan som gick har jag varit ute i stugan mest hela tiden, sov hemma bara ett par nätter. Det var fina dagar, sköna kvällar och mörka nätter med stjärnljus. Det norrsken som sågs på många ställen upptäckte inte jag, men vänner på Facebook har lagt ut fantastiska bilder. Inte hade jag en aning om att man kunde se norrsken på annan tid än mitt i smällkalla vintern, men bilderna är bevis nog. Jag oljade bl a altanen, den heta sommarsolen hade bränt bort varenda oljedroppe och träet fullkomligt ropade efter vinterskydd. Resultatet såg väldigt tillfredsställande ut när vi åkte därifrån.

Bärsäsongen börjar ta slut men fortfarande kan man plocka jättefina blåbär eftersom frosten dröjer, men här hemma på tomten är det bara vinbären, röda och svarta, som sitter kvar på buskarna. Krusbärsskörden blev förvånansvärt liten i år, däremot ser äppelträdet mer ut som en bärbuske, så rikligt med äpplen har jag aldrig sett i detta lilla träd. Min uppfinningsrike och "mixtrande" sambo har tillverkat en äppelpress för att framställa äppelmust och nu ligger en 5-liters dunk i kylen, pastöriserad och klar. Själv koncentrerar jag nog min energi mer på äppelmoset och några paket äppelskivor till bakning. 

Plockade in några deciliter röda vinbär igår och gjorde en kaka som jag ger toppenbetyg.
Världens godaste, röd vinbärskaka med maräng!


September månad är inne och höstaktiviteterna börjar dra igång, i morgon första gången för terminen på badhusets gym som jag självmant utnämnt till stans bästa. Jag har deltagit i de seniorgrupper som finns där och det är precis som att ha en egen PT hela tiden. Två tjejer har ansvaret för grupperna och de är så otroligt glada, positiva och uppmuntrande och inte minst, väldigt proffsiga. De finns hela tiden på plats och går runt mellan deltagarna , underrättar och korrigerar övningarna i olika maskiner. Så det blir ännu en säsong för min del och hur viktigt det kan vara med regelbunden träning fick man ju veta i rapporter nyligen. På tisdag är det dags för höstens första promenad med den glada, härliga promenadgruppen, det blir kul att ses igen efter sommaren och dessa tisdagspromenader,  vill man ju inte heller avstå från, även skrattmusklerna får välbehövlig motion. 

Emellan dessa aktiviteter har jag en svag tanke om att eventuellt ta stegen upp till vinden för att röja där uppe. Det är ett bra tag sen det blev städat där så det är välbehövligt och just nu lämpligt väder, men den ofta åberopade kragen måste nog greppas med kraft, det är ju inget drömjobb direkt, men som så ofta med sådana insatser, skönt efteråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar