Summa sidvisningar

tisdag 4 juni 2013

OM GÖKEN

Bara ett litet tillägg om göken i folktron, kopierat från Wikipedia:

Första gången man om våren hörer giöken gala gifves noga akt, om han siter i nårr eller vester, ifrån det rum man hörer honom gala. Ty höres den i nårr, får man sorg det året; men om han gal i väster, blir man alt ör lyckelig, äfvenså i öster, då ingen tröst skal fela enom det året. Råkar någon få höra giöken första gången i söder, den bekommer godt och mycket smör af sin boskap om sommaren. Gemene man säger

Östergiök är tröste-giök.
Väster-giök är bäste giök.
Nårr-giök är Sårg-giök.
Sör-giök (d. ä. Söeder-giök) är smörgiök.
— Jemtlands Oeconomiska Beskriftning eller Känning, I akt tagen på en resa om sommaren 1749 af Joh.Otto Hagström. M.D., Stockholm.

2 kommentarer:

  1. Den ramsan lätt bättre än den jag lärt mej. Så den tar jag till mej! :D
    Hoppas vi får en bra sommar i år. Regn behöver vi ju, eller iaf bönder, växter och.....mygg. Ja jag är glad över regn oxå, så slipper jag springa och vattna hela tiden.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oooops, det var ett tag sen jag var här, det finns nog fler varianter på ramsorna man tar får nog ta till sig det som passar en. Regnet tycks ju komma var och varannan dag eller natt nu, inte helt fel bara vi slipper kombo med blåst. Kram.

      Radera