Summa sidvisningar

söndag 5 maj 2013

KORTVECKA

Redan söndagkväll,  dagarna har gått fort och ändå kan jag nästan inte komma på vad jag gjort. Veckan blir lite rumphuggen om man räknar att den börjar på torsdag och slutar idag. Torsdag var sista kursdagen på Medlefors och blev lite av dagisverksamhet, först utomhusvistelse i form av promenad - i duggregn - då vi skulle, två och två, prata ihop oss om synpunkter på kursen och när vi kom in skulle detta dokumenteras på blädderblock. Det blev en ny form av utvärdering av kursen och eftersom detta var en pilotkurs kan jag tänka mig att många synpunkter blir värdefulla för uppläggningen av nästa kurs. Efter lunch ytterligare tidsfördriv som avslutades med att vi blev bjudna på fika.  På onsdag blir det gemensam avslutning av alla seniorkurser och sen - sommarlov!!! Det har varit en trevlig kurs,  delvis har det känts som man trevat sig fram i upplägget, men med många intressanta föreläsningar. Saknar dock möjligheten till återkoppling och någon form av dokumentation om inte annat så för minnet. Olyckligtvis kom köksrenoveringen att sammanfalla med kursen och jag valde att skolka en och annan dag, det kändes viktigare att hålla kollen hemmavid. 

Resten av veckan har jag ägnat åt garderobsstädning, ett riktigt tråkigt arbete men känslan när det är gjort är befriande. Jag har nu räknat ut varför inga möss har hörts springa omkring på vinden under vintern, de har helt säkert varit upptagna med att sy in alla mina kläder, nästan åtminstone, så nu blev det tre kassar med div innehåll som får gå till second hand butiken för invandrarna  i Byske. Som tur var gjorde jag  för en vecka sen ett snabbesök på Joy och fick med mig hem en påse, fattas väl bara annat, och den innehöll turkosa jeans och dito tröja som var så gles att ett linne under behövdes, en randig t-shirt, ett smalt flätat, vitt skärp och så den obligatoriska gigantiska halsduken i härliga färger. Ytterligare en tischa hoppade på mig när jag på vägen ut passerade Fannys, så riktigt klädlös är jag inte, och skönt var väl det. 

Säsongskläderna förvarar vi uppe på vinden och nu har jag idéer om att ändra på den ordningen och göra om det lilla sovrummet till en walk-in-closet som det numera heter, vad det är för fel på klädkammare vet jag inte, men nog tycker jag det låter betydligt trevligare. Fram för mer svenska i Sverige! Jag lär väl få lov att bära ner det som nu finns där uppe men sen vete katten om inte det är slut med spring i stegen. Visserligen är det motion men besynnerligt nog uppskattar jag mer utomhusdito.

Som ett avbrott i städandet tog vi en Volvotur  ner till stugan för att kolla snöläget och nu är nog tiden strax inne för att sätta igång vårstöket där. Så det blir ännu en omgång vädring och skurning så snart vädret tillåter, ska ju helst vara sol och svag vind gärna värme också. Mycket städa nu, men sen blir det att lata sig och hitta på saker att roa sig med.  Man kan ju bara önska att sommaren blir solig och varm, någon upprepning av förra sommarens väder önskas icke.

I höstas när vi tog hand om äpplena och hade gjort riktigt drygt med äppelmos, provade vi frysa in äppelskivor gjorda på en äppelsvarv. Läste någonstans ett tips att göra platta paket som passade i en pajform för att enkelt kunna göra paj. Många paket är fortfarande kvar  så nu blir det sockerkakor med äpplen och idag gjorde jag en variant med kardemumma och filmjölk som det blev mycket smak på och god. Jag måste ju baka som aldrig förr bara för att testa nya ugnen gång på gång!

Dagen, kvällen drar sig sakta mot sitt slut och det är dax att krypa till kojs och en liten stunds läsning innan jag släcker lampan. Det blev Gobelängen jag valde att läsa. Jag upptäckte, att jag någon gång tidigare tydligen börjat på den men gett upp redan på sidan tio, ett bokmärke låg där, det förstår jag inte, för boken har redan fångat mig och ropar hela tiden till mig att fortsätta läsa vidare.

Godnatt, nu måste jag skynda på lite så jag hinner i säng innan det blir en ny dag.

2 kommentarer:

  1. Åh så Askungen har lånat ut sina möss till dej? ;) Tycker dom borde lära sej att sy ut oxå.

    Walk in closet, jag tycker det mer låter som man ska på utedass! Vi har oxå en sån, fast när vi flyttade in hette det kläkammare och heter så fortfarande. Problemet är väl att det blir ett förråd oxå, med allt möjligt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte kunnat skriva svaret förrän nu, våran dator har börjat visa sig något egensinnig och vill ibland inte skriva annat stjärntecken i långa rader, måste nog gå till datadoktorn snart, men kära Carpe Diem jag tycker inte det är nödvändigt att de små rackarna behöver lära sig mer sömnad, åtminstone ska jag försöka undvika besvära dem.....och jag är av samma uppfattning som du om walk-in-closet ville bara inte skriva det, hahaha

      Radera