Summa sidvisningar

onsdag 5 december 2012

Vintermorgon

Startar dagen med lite skrivande, ja, frukost och tidning har avverkats, vintermorgonen  kall och mörk, nattemperaturen som varit ner till minus 20.2, håller sig nu runt 15 grader och det ljusnar så sakteliga. 

Sambon har åkt iväg till vattengympan och själv funderar jag lite på hur dagen ska fyllas, först av allt måste jag baka matbröd, bara två ynka skivor kvar i frysen. I övrigt blir det en återhämtningsdag för min del - tror jag. Igår gick vi i promenadgruppen en riktigt lång promenad över älven till Skeriaområdet för lunch på restaurang Älvy. De grekiska biffarna smakade utmärkt men den gratinerade fisken hade behövt  hjälp av lite mer salt som lyft fram smaken fast gratängsåsen den vilade under räddade situationen! 

Efter lunchen en liten sväng på stan för inköp av brandvarnare. En kampanj pågår i tidningen, hos Clas Ohlson och av räddningstjänsten som knackar dörr, och det vore lite pinsamt att behöva urskulda sig med; Joo, vi har brandvarnare, men batterierna tog slut och....  Dessutom har det inträffat två bränder på kort tid som tagit tre människors liv här i stan, vid det senare tillfället en mycket snabb och total brand. Nu ska de nya brandvarnarna monteras, tre till antalet, trådlösa och det är bara att hoppas  att inte nåt händer som löser ut tjutet. En fördel är att det tillfälligt går koppla ur en t ex den i köket vid matlagning och med automatisk omstart efter tio min. I den som förut satt där tog vi ur batteriet eftersom den utlöste hela tiden, rätt men fel så att säga. Följden blev att det saknas larm på ett av riskställena i huset.

Tisdag em är ju också veckohandlingsdag, så det blev en tur till MAXI och till Willys där jag hittat bästa priset på Lilas Gourmetmat. Efter rekommendation av hennes uppfödare får hon sen drygt ett år tillbaka både torrt och vått foder. Den kombinationen tycks vara perfekt för henne. Hon, som numera är en äldre dam och med äldre damers viktbekymmer, har under lång tid stått på diet och varje gång nytt torrfodret ska köpas - hos veterinären -  får hon följa med för vägning. Senaste gången för ett par veckor sedan vägde hon 3,65 kg och eftersom hennes vikt inte bör överstiga fyra kg, höjde jag faktiskt fodergivan med 1 gram!  Detta är viktväkteri för katten och verkligen ett finlir, men det gör jag gärna, alternativet kan, om det är otur, vara medicinering. Enl. veterinären utvecklar smådjuren - liksom människan - lätt diabetes vid övervikt. Genom dieten har hennes vikt reducerats omkr. ett kilo under, vad jag tror är, två-tre års tid. Det påstås vara knepigt att banta en katt, det får inte ske för hastigt, men nu är vi framme. Det krävdes dock betydligt större noggrannhet än jag kunde ana från början.

En stilla morgon är över, dagen som kommer ser än så länge mulen ut men bådar skön innevistelse.

1 kommentar:

  1. Godmorgon!
    brandvarnaren ja, jo den funkar. Gick i gång senast vi stekte. Ett ljud som hundarna INTE gillar, ja int jag heller, men nödvändigt.
    Håller med om fisken, torr som sjutton! Undra vars såsen var?
    Ha en bra dag!
    Kram

    SvaraRadera