Summa sidvisningar

måndag 3 december 2012

Snökanon!

Har aldrig hört ordet i annat sammanhang än skidbackar som prepareras i början av säsongen, men nu blev Skelleftekusten drabbad under helgen av naturens egen kanon, främst samhällena Bureå, Örviken och Skelleftehamn. Snön verkligen vräkte ner och lamslog trafiken, eller så hade bilarna försvunnit i snömassorna. Lägger in en länk till lokaltidningen och dess läsarbilder, det går bara inte att med ord beskriva eländet.  http://norran.se/2012/12/burea/mycket-sno-i-burea/ 
I centrala stan kom den mesta snön under lördagen och bara det tyckte jag var tillräckligt, men det blev ändå inte något större besvär förutom snöskottning ett par gånger under dagen.

 Men.....jag hade ju önskat snö till Advent så det var bara att gilla läget, och det har blivit så vitt och vackert. Dessutom avnjöts ett gediget julbord i går söndag, mättnaden satt kvar ännu i morse då det fick bli en minifrukost. Väldigt passande var också dagens motionspass på gymmet, våra ledare är ena riktiga slavdrivare och idag blev det efter  uppvärmningen på cykel och övningarna i maskinerna också balans-och magträning toppat av en omgång intervallträning. Ordentligt trött och darrig på benen men jätteskönt efteråt

Det är ju ett bra tag sen jag gjorde något inlägg, undanflykten heter städning. Jag gjorde tidigt ett deal med mig själv vad jag skulle ha gjort innan Advent. Numera delar jag upp alla arbeten på lämpliga dagsprojekt som jag ser till att klara av. Följden är att jag behöver inte stressa för att hinna, men kvällarna försvinner i ett dåsigt coh trött tillstånd. Min belöning till mig själv är att jag tänker mig att under tiden fram till jul syssla med roliga handarbeten på dagarna, ja lite bak kan det nog också bli, men i begränsad mängd, inga sju sorter längre. 

Under tiden har jag ärligt talat inte bara städat, en dag sate jag mig på bussen och åkte till Umeå över dagen och bara för nöjes skull. Nu begränsade ett ihärdigt regnande nöjet men lite shopping blev det, ett par varma vinterskor bl a och de tycks komma väl till pass framöver. Det första jag gjorde när jag kom ner var att slinka in å biblioteket för att läsa dagens tidning eftersom vi inte hunnit få den när jag gav mig iväg. Men, men, men i tidningsrummet på Norrans plats fanns en upplysning att tidningen flyttats till annan plats p g a stöldrisken. Det kändes på nåt sätt väldigt skämmigt, att just läsare av vår lokala tidning inte kan hålla fingrarna i styr.

Dagen innehöll dock ett riktigt glädjeämne också. På eftermiddagen hade jag tillfälle att hälsa på en kamrat från skoltiden, vi gick realskolan tillsammans och tog examen samtidigt, men har sällan träffats sen dess. Det är något speciellt med de personer man varit tillsammans med i unga år, på ett plan är det som tiden varit stillastående även om livserfarenheterna skiljer oerhört mycket. Sen finns ju minnen från en gemensam om än något skiftande uppväxtmiljö, det går inte bortförklara att där finns en stor trygghet. 

En IKEA-resa till Haparanda har jag också hunnit med, det blev en trevlig dag i trevligt sällskap och de 50 milen (fram och tillbaka) gick förvånansvärt fort. Självklart blev det lite shopping, åka från IKEA utan blå kasse är väl otänkbart. Jag passade också på att titta lite närmare på deras köksinredningar, får väl se vad det blir avdet i framtiden. Deras julbord för 99 kronor slank ner. Servetter och värmeljus - joodå, det också.

Nu känns det riktigt bra, själva skrivandet är faktiskt rogivande=avkopplande, och ett bra alternativ till sova framför TVn, men ibland är det lättare att bara dråsa ihop. Nu ska jag se till att hålla mig vaken och titta på Sommarpratarna.
.

2 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Du har hunnit med en del ser jag. T o m julbord! =D
    Att komma från IKEA utan blå kasse tror jag är omöjligt, nog alltid hittar man nått. Har börjat julbaka jag oxå, men av nån anledning fanns inte alla ingredienser hemma! Så i stället för russin i kakan blev det torkade aprikoser och plommon och det gick det oxå!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har alldeles rätt, alltid saknas det nåt som oftast går ersätta utan att resultatet blir sämre = nytt recept skapat! Nu ska här bakas matbröd, hoppas mjölet räcker, måste kanske blanda flera sorter!

      Radera