Summa sidvisningar

torsdag 7 september 2017

HÖSTAKTIVITET

Tidig höst kan man tycka när fortfarande en strimma längtan efter den riktiga sommaren finns kvar fast nu är det dags att överge den och  förbereda sig för den kommande årstiden. De gula löven som singlar ner bekräftar ju också det som är på gång.  Förra natten visade sig frosten på en del ställen och vid dagens promenad åkte både långkallingar och vantar på. Nu börjar också en period då man plötsligt känner sig sakna de rätta kläderna, temperaturen under en dag kan växla ordentligt och blir det sol så värmer den fortfarande .

Passar på att skriva lite medan eftersvettningen ebbar ut, efter 100 minuter hade jag avverkat min 10000-runda, ca 7 km. Inte någon maratontid precis men jag tycker mig ändå hålla rätt god fart tills på sista biten. Rundan  avslutas med en riktig 'mördarbacke' där endast envisheten får mig att överhuvud taget gå. Det som inte dödar det härdar är min drastiska tanke. Det blir inte dagliga långpromenader nu längre då jag har andra saker på gång.  Denna vecka har vi i promenadgruppen börjat om våra träffar för hösten, jag går en yogaklass en eftermiddag i veckan,  har kurs måndagar och onsdagar och nästa vecka börjar Må-bra-gympan också två dagar i veckan om man känner för det. 

I går eftermiddag var det dessutom säsongens första träff med Stickcaféet, allt det här kräver noggranna anteckningar i min kalender, annars har jag ingen möjlighet att hålla ordning på tiderna. Utöver de regelbundna aktiviteterna kommer alltid något intressant föredrag plus inbokade teater- och filmföreställningar. Allt blir som ett slags jobb för mig numera, att se till att göra sånt som jag mår bra av med varierad stimulans och är road av det jag gör. Och ..... nog är det roligare bli trött efter motion av varierande slag och  möten , än att bara somna så fort man sätter sig i soffan fram teven, då jag inte ens tillgodogör mig det var meningen  att se! Det verkar väl som jag fyller hela min dag med aktiviteter men nog pausar jag också, bl a ett stående inslag varje dag efter lunchen är soffläge med ett korsord - och då blir det också en liten power nap ca 10-15 min. Det här skrivandet funkar också som en avkoppling, och jag slängtar att återigen hitta tillbaka till den skrivarbubbla jag tidigare kunde befinna mig i, en bubbla där jag kände mig helt opåverkad av det som fanns runt omkring. 

Helgen som gick sov jag i stugan natten mellan lördag och söndag, resten av tiden slappade jag bl a sittandes, läsandes på altanen i solskenet och en långpromenad i härligt väder på vägen som går rakt in i skogen. Lite prat med stuggrannarna fulländade de rofyllda dagarna.

Stickcaféet är också verkligen en glädjehöjare, alla kvinnor med olika yrkesbakgrund  tillika mycket olika - starka - personligheter men med vant-, sock- och andra stickarbeten som gemensam nämnare. I går tycktes dessutom ett ackumulerat pratbehov ligga i luften så de två timmarna gick fort. En av damerna som besökt Island med stor behållning hade där lagt märke till rolig skylt vid en bensinstation som sålde 'odyr' bensin till 0,- kr till ca 6 kr.  Om man med vårt språkbruk säger 'obilligt' så är det väl motsatsen till 'odyrt' och då slog mig tanken att om man slopar o:na i båda orden så blir också det motsatt betydelse. Ord är kul! Nå tillbaka till stickandet så har jag nu en tröja på min rundsticka. Den stickas uppifrån och ner i ett ljusgrått, mycket mjukt garn med en tunn lurextråd som effekt. Jag har alltså tagit ett uppehåll från sockstickandet. 

Eftersom det är torsdag idag är det sovrumsstädning som gäller, sängkläderna hänger ute på altanen och idag putsar jag dessutom fönstret och hänger upp rena gardiner, också det ett hösttecken. Sen tar den sedvanliga höstsorteringn av kläderna vid, shorts, linnen och andre tunna klädespersedlar ligger tvättade och väntar att förpassas ut till förrådet och in får varmare plagg komma. Förpassade blir också de plagg som inte längre passar eller duger. Myrorna , Kupan eller Second hand brukar bli belönade med nån fylld kasse. Det känns alltid  så skönt när allt är genomfört och sen kommer nöjet att göra kompletteringsinköp. Kläder är lite av min passion nämligen!

Men, men, inte går det an att sitta så här och bara prata om det som görs och ska göras, då blir det ingenting gjort så nu gäller skärpning för att starta dagens jobb. Först lunch dock, omelett med sardiner, gröna bönor och riven parmesan gör säkert susen! 

Inga bilder i dag heller, en annan gång kanske jag har nåt att komma med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar