Summa sidvisningar

söndag 24 september 2017

17 DAGAR



Magisk morgon


Jomenvisst, så många dagar har det gått sedan jag skrev senast, 17 dagar som bara flutit iväg, inte bara med regnets hjälp utan min tid har också fyllts av olika aktiviteter. För en vecka sen när jag satte mig ner för att skriva en en liten drapa, fanns tyvärr inte skrivaranden tillgänglig och det blev ingenting alls. Även om det inte är någonting speciellt jag skriver om så måste någon form av flyt finnas, jag varken kan eller vill pressa fram nåt som jag inte känner för. Apropå den flyende tiden så är jag dessutom, till fullo så att säga, inskolad i pensionärslivets schema med EN aktivitet per dag. Resten av dagen slappar man eller vad det nu kan kallas det man har för sig.. 

Så här ser en normalvecka ut från början på måndag med kurs på folkhögskolan, nio till två, och gympa kl 16 till 17. Tisdagarna är rena rantardagen med början vid tio-tiden med promenad tillsammans med tant-, förlåt, jag menar promenadgruppen och efterföljande lunch. Kl 14.30 yoga till 16.00, sen måste jag klämma in veckohandlingen. Varannan tisdag film kl 18.30 på Filmstudion och efter det slocknar jag fort i sängen. Onsdag är det dags igen för folkhögskolan och vid femtiden träff ett par timmar med gänget på Stickcaféet. På torsdag tippar veckan över mot det lediga veckoslutet, bara en timmes gympa kl 16.00 och dagen avslutas med en skön stund i badet. Matlagning, tvätt och städning finns inplanerat för att allt ska flyta så smidigt som möjligt och jag känner mig helt tillfreds med den nuvarande ordningen, känns till och med som jag får lite extra energi av den härliga mixen. Alla möten med olika människor är den extra krydda som jag behöver i min för övrigt ensamma tillvaro.

Veckosluten har jag hittills åkt ner till stugan utom föregående helg som totalt regnade bort. Nu sjunger ändå den här sommaren på slutklämmen,  det blir nog bara en helg till där ute.

Altanmöblerna förpassas till vintervila
I fredags när jag åkte ner var min plan att  röja på stranden men det blev inget av med det förutom en stund på fredag eftermiddag. Det var skördemarknad i Lövånger på lördag så jag åkte ner dit på morgonen, gick runt och tittade, pratade med folk, fikade våfflor och kaffe och åkte tillbaka till stugan. Röjningen väntade men regnet duggade så försmädligt att det blev inget av med det, det är inte maximalt tilltalande att vingla omkring bland slippriga stenar.  


Det blev innesittarliv i stället med en skön brasa i kaminen, en stickning i händerna och tillika en stund på sofflocket med en bok i handen. Mycket angenäm tillvaro egentligen men ändå saknade jag att få vara utomhus. Lila som är en riktig innekatt, tycks älska att få vara utomhus i stugan eller i realiteten hon är van att vara ute där (i koppel). Alltså ovetandes om hur ruggigt vädret var krävde hon att få gå ut och då hon inte gav sig fick hon sin vilja igenom. Och hon tycktes gilla regndugget för det tog en lång stund innan hon var nöjd och ville in igen. Sen vilade hon länge i sin korg framför elementet. Så småningom ville hon tydligen få det bästa från både kaminen och elementet, hade nog räknat ut att gör jag mig riktigt lång kan jag få ännu mer värme, klok kisse! 

Värmekrävande katt sträcker ut hela sin lekamen



Ingen röjning i dag heller eftersom duggregnet höll greppet och åkte hem efter lunch. Nu fick både kvarvarande kläder och all mat inkl. specerier följa med hem så nästa gång jag ska dit får jag tänka mig för vad som kan behövas i matväg. Arbetskläder finns dock fortfarande kvar där.

Natten till lördagen blev lite rumphuggen, vaknade vid halv två-tiden, alldeles för varmt uppe på loftet för sömn. Provade att läsa en stund, det brukar locka fram John Blund ganska snart men icke denna gång och så småningom ledsnade jag på att vänta in honom och steg upp, kokade kaffe och tog en macka. Tänkte att det skulle hjälpa men istället blev det en utökad frukost efter hand och rätt vad det var så var det morgon. Då var det tur att jag hade med stickningen,  mössan jag höll på med blev klar, Ett nytt problem kom emellertid som på beställning, hur skulle jag kunna fördriva kvällen utan handarbete. Jag hade inte med sticknålar till halsduken som skulle komplettera mössan! Men se det löste sig också samtidigt som jag gjorde sommarens enda loppisbesök och hittade nålarna jag behövde. Så nu är även den på gång, en tubvariant. 


Det som ska bli mössa och halsduk

Det är inte riktigt dags för en resumé av sommaren men en sak jag inte gjort tidigare har blivit av denna sommar. Jag har kunnat sätta mig med en bok  någon gång då och då. Det har fått mig att inse att sängläsningens tidevarv mer eller mindre kan vara förbi eftersom jag somnar så fort och läsningen blir alltför osammanhängande. Jag får lära mig något nytt nu, att sätta mig tillrätta och läsa dagtid,.

Ett bra lästips
Det var vad jag  upptäckte när jag läste den senaste boken, Den rödhåriga kvinnan.  Den krävde en mer koncentrerad läsning för att komma till sin rätt. eller egentligen för att jag skulle få ett någorlunda bra sammanhang . 




Efter mycken möda tog den slut

Förresten jag kom mig till slut igenom första delen av Neapelkvartetten och har börjat med den andra delen. Till min glädje faller den i mycket bättre jord, nu kan jag läsa med större intresse och hålla kvar tankarna i händelserna, så det tar sig, man ska inte ge upp för EN motgång.

Eftersom jag kom hem tidig eftermiddag i dag plockade jag in en påse äpplen som jag gjorde  i ordning och kokade, passerade och kokade mos, och nu står ett antal burkar på diskbänken. Inte så många men det räcker för mitt behov till en grötfrukost i veckan. 
-

Att det är svampår i år märks på gräsmattan som är översvallande svamp har aldrig tidigare upplevt en sådan ansamling. 





Gräsmattans överflöd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar