Summa sidvisningar

torsdag 5 oktober 2017

1897 - 2017

Ett helt sekel mellan de två årtalen där det första är min fars födelseår, och idag är det alltså 120 år sedan han föddes i Backe, Revsunds socken i Jämtland. I morgon är det dessutom 54 år sedan han begravdes i Gillesnuole kapell vid sjön Storvindelns strand i Vindelälven. Det var också en mulen och grå, lite kylig dag men under färden ditupp sprack molntäcket upp, solen kom som en hälsning från ovan.

Jag tänker på min far som en varm, humoristisk, intelligent och charmerande person som när han gick bort också tog med sig svaren på de frågor jag önskat kunna ställa till honom nu. Ibland har jag poängterat för en del personer vilken förmån jag tycker de har som får behålla sina föräldrar långt upp i åren, att själv ha nått en viss livserfarenhet och mognad  för samvaron med den äldre generationen. Själv skulle jag om ett par år fylla 30 när min far gick bort och 13 år senare lämnade min mor jordelivet. Ensamhet har till stor del blivit min följeslagare. 

Den här veckan har flutit på bra, det har regnet också gjort, inte en enda uppehållsdag och de där vackra, sköna höstdagarna  med hög och klar luft har tråkigt nog helt och hållet uteblivit. Men nu har jag fått bra flyt på dagarna, har kommit in i en fungerande rutin tycker jag. Tisdagarna kan det bli lite snävt om tid mellan olika aktiviteter så den här veckan hann jag inte handla förrän på onsdag. Det var den sedvanliga promenaden med lunch på Scandic denna gång, hem för ombyte till yogakläder och efter den dags för middag innan kvällens filmförevisning. Jag hade dessutom bett min biokompis äta tillsammans med mig, palt från egen tillverkning. Filmen, I'm not your negro var en uppskakande historia, Jag blev djupt berörd, det kändes ända ner i min mage redan under filmens gång.  

På folkhögskolan tittar vi under historielektionerna på dagens konflikter i världen och det är ju inte heller särskilt upplyftande men det tycks som vi lever i en värld med en enda lång-evig konflikt. Allt hänger på ett eller annat sätt ihop som resultat av maktkamper, missnöjen över träffade överenskommelser och delvis felaktiga ställningstaganden som fått ohanterliga konsekvenser.  Man säger ju emellanåt att ingen föds ond men jag frågar mig varifrån ondskan kommer. 

Men jag får väl ändå lov säga att jag är tämligen nöjd med min dag idag, jag fullföljde mina planer vad jag tänkte mig kunna göra idag. Gjorde garderobsstädningen klar, den tog ovanligt lång tid i år och så såg jag  att om jag tog mig i kragen och rappade på lite skulle jag hinna städa kylskåpet innan det var dags för dagens gympapass. Så ut med alla burkar och annat diverse plus hyllor och lådor för rengöring. Hann precis klart innan det var dags att gå iväg till gympasalen i skolan och den gick ju särdeles lätt då. 

Regnet smattrar för fullt på altantaket men om prognosen håller så blir det några timmars uppehåll med tillhörande sol under morgondagen och då ska jag passa på att avsluta säsongen ute i stugan, koppla bort vattnet och annat som ska göras som vinterförberedelse. Det blir skönt få det gjort,med det usla vädret är det inte nåt större nöje att vara därute i regn och rusk och hårda vindar som redan börjat. Sen får jag ägna all min energi åt att rensa och delvis ställa i ordning här hemma.

Nu var det länge sen jag berikade ett inlägg med lite kattpoesi så det kan vara dags igen nu!


                                                              GUDARNAS NEKTAR




                                                         Slurp, slurp, slurp
                                                        Njut av den friska, ekiga tonen                          
                                                        Smask, smask, smask
                                                        Den söta frukten, plommonen
                                                        Slick, slick, slick
                                                        Den finstämda strukturen
                                                        Smack, smack. smack
                                                        Så komplext till sin natur
                                                        Tänk att vatten
                                                             kan smaka utsökt, magnifikt
                                                        Tänk att vattenkranen
                                                             bjuder nåt så rikt
                                                       Tänk så många år jag fått tåla snällt
                                                            det blask som du i skålen hällt







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar