Summa sidvisningar

fredag 23 juni 2017

MIDSOMMARMORGON

Ja, kors vilken början på midsommarhelgen, dryga 10 plusgrader, jo den stiger så sakteliga, kyligt inomhus och allmänt hurvigt. Av envishet anser jag mig inte behöva värmen påslagen inomhus sommartid vilket just nu istället innebär varma kläder, långärmad tröja och tjocka sockar. SOMMAR?!! I duschen tänkte jag med tonårig trilskhet att nog skulle jag kunna stå i strilande varmvatten så länge det räcker men i samma stund slog mig tanken att det blir då naturligtvis till midsommaraftonens natt eller så länge som värmeverket förmår leverera fjärrvärmevatten. Jag klev ur duschen!

Det regniga och kulna vädret gjorde att jag återvände inte till stugan som min tanke var när jag i åkte därifrån tisdag eftermiddag. De kommande dagarna ser inte heller ut att bjuda på annat än regn, det ser ut som ännu en sommar begränsas av ofördelaktigt väder. Jag får se det som en tillgång istället med möjlighet att göra slag i min planerade sak, nämligen komma i gång med utrensning av överflödiga prylar inomhus. Jag är inte precis jättetaggad  men sätter jag inte fart så blir allt likt en rullande snöboll; till slut ohanterligt. Midsommaraftonen blir inte som planerat p g a ett hastigt, allvarligt sjukdomsfall. Det var väldigt tråkigt men mot sjukdom får man ha en respektfull hållning och med tacksamhet vara öppen mot andra alternativ.

Stugan är visserligen äntligen beredd att ta emot sommarboendet, altanen oljad och blommorna planterade i sina amplar och byttor, fattas bara pelargonlådan framför fönstret som jag tänker fylla vid nästa besök. Då ska altanmöblerna också rengöras och altanen möbleras för att stå klar för soliga, VARMA sommarkvällar. Jag har för övrigt ännu inte en enda gång kunnat äta min frukost utomhus i morgonsol med det vida havet framför ögonen så det finns en hel del att längta efter. Erinrar mig Becketts I längtan på Godot, en tolkning jag sett menar att i det obestämda ligger det hoppfulla och det som gör människa till människa. Slutsats alltså; Hoppet bär!

Hela tiden har inte enbart gått till planerade arbetsuppgifter utan lite glam och stoj fick det lov att bli, även det planerat sen lång tid tillbaka, nämligen premiären av årets sommarteater lördag den 17 juni.  Det blev en regnig dag som bröt en svit av soligt, varma dagar, och då var det regnkläder med varma plagg därunder som gällde. Växlande väder medan föreställningen pågick och sen kom solen! Skådespelarna gjorde bra ifrån sig med fart, fläkt och jättefin sång. De spred  ut sin glädje bland oss i publiken som fick ta del av en fin trevlig kavalkad av 31 melodier från olika musikaler.



Efterdyningarna från kursen i Skrivande och yoga höll i sig nästan hela veckan, både i kroppen och troligen själen också. har fortfarande inte kunnat analysera vad som egentligen hände inombords, det kanske kommer väl så småningom. Yogan intresserar mig verkligen, jag till och med äntligen läser den lilla instruktionsbok som har legat på mitt nattygsbord under lång tid. Min yogamatta ska nog placeras på sovrumsgolvet klar att använda. Läraren, glad och mycket inspirerande, fick passen till sköna stunder då tiden gick fort. Efter första yogapasset stod vi intill varann i lunchkön och då kom frågan om vi inte hade samma etniska bakgrund, vilket jag inte förnekade! God iakttagelseförmåga och intressant efterföljande samtal. Själva avslappningen tror jag kom först natten till igår då jag sov ett par timmar längre än vanligt med  ännu ett par timmars djup sömn på eftermiddagen. Tidig kväll, god sömn och idag i vanlig ordning tidig morgon, så då är jag väl åter i normala gängor.

Här hemma har äntligen alla fönster putsats, fräscha gardinerna är på plats och sommarduken på köksbordet likaså.


 Duken har också  sin lilla historia. Den gången för nästan 30 år sedan när jag åkte iväg till Australien som backpacker under två månader behövde jag ett handarbete. Det fick bli ett garnnystan och virknål som inte tog för stor plats i packningen. Under jättelånga bussresor, i allmänhet nattetid, virkades och sovs det i omgångar. Virkningen fortsatte sen jag kom tillbaka hem och sommaren därefter (28 år sen) virkade jag det långa sista varvet och duken var äntligen klar efter nio månader. Sedan dess har den fått pryda mitt köksbord varje sommar och har med glans klarat alla tvättar däremellan!

Så slutsats för dagens inlägg blir en undran var du kan vara kära sommar, jag har ju gjort allt jag kunnat för att ta emot dig i en välkänd boning och min väntan fortsätter. I denna väntan vill jag också önska er mina kära läsare en Trevlig Midsommarhelg och ge er till tåls tills, den varma, sköna sommaren kommer med sol, bad och glada miner. Håll ut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar